Direktlänk till inlägg 23 mars 2013

Uppdatering

Av Ida - 23 mars 2013 19:31

Uj, nu har jag inte skrivit på länge... tar saker en och en.


OPERATIONEN

Tysse har opererat bort en tå på ena framtassen pga misstänkt tumör, vilket fortfarande inte bekräftats ("det tar ca 3 veckor innan provsvaren kommer... det tar ca 5 veckor innan provsvaren kommer... vi har bett dem skynda på med provsvaren..."). Det var 8e januari han opererades, nu är det snart april... lite lagom irriterande, men han mår bra så jag bryr mig inte så jättemycket. Vore skönt att få ett totalt avslut, menmen. Det blir när det blir.


Ett stort tack går ut till min Bagarmossbaserade vän som var mitt största stöd kring operationen. Kidnappade henne dagen innan och behöll henne några dagar. Det är skönt att ha vänner inom ett rimligt avstånd och inte alla på distans. Vi hade en stick- och virkhörna som vi fokuserade på istället. Ett styck stundvis hysterisk Idur behövde verkligen någon att hålla henne på jorden.


Det var lite lagom knepigt med bandage osv efter operationen, speciellt när vi var nere i Göteborg för hundmassörsutbildningen. Samma dag vi skulle åka hem, i samma stund som vi lastade in i bilen faktiskt, halkade bandaget ner och vi hade bytt det samma dag. Tur att veterinären var i samma byggnad så vi bara kunde traska upp igen och få nytt. Numera klarar han sig toppen utan sin tå.


HUNDMASSÖRSEXAMEN

Nervös som katten, började plugga alldeles för sent osv... men i slutet gick det toppen, bra resultat som jag är nöjd med. Eventuellt ett samarbete med ett hundcenter som deras inhyrda massör, still in the making. Själva väntan mellan examensdagarna var det värsta. Bodde hos min Göteborska vän och hade det riktigt mysigt. Konstaterade också att vare sig Tysse eller jag är skapt för att bo i lägenhet. Det roliga med dagarna i Göteborg är att varje gång lyckas jag hitta en ny väg till skolan...


VICTORIA STILWELL

Var på en helt fantastisk föreläsning för Victoria Stilwell, känd från It's me or the dog som bl.a gått på Animal Planet. Dessvärre har den på övriga kanaler fått ge vika för skräp som t.ex den s.k Dog Whisperer (Abuser). Att skriva om alla fel Cesar Milan gör i sin behandling av hundar skulle bli ex antal sidor på egen hand, men jag kan korta ner det till att säga att han inte vet det minsta om hundpsykologi eller inlärning, inte heller effektivaste träningsmetoderna och att han baserar sin s.k kunskap på gammal forskning och egna påhitt och antaganden. Han är en lat hundperson - jag tänker inte ens kalla honom tränare. Han är en TV-kändis som gjort sig ett namn i att misshandla hundar på TV.


Men iallafall pratade Victoria bland annat om aggressiva hundar, och mycket av det hon sa fick mig att tänka över Tysses beteende och inse en hel del saker. Han är inte aggressiv - han är osäker. När han attackerat en annan hund har han haft all tid i världen att skada den på om han velat, men trots att han huggit nonstop och inte slutat har det aldrig någonsin gått hål. Den insikten kombinerat med hur han beter sig med en lärares hund har lett till att jag fattat ett beslut om tillökning i familjen så småningom, något jag tidigare trott skulle vara omöjligt med Tysses beteende. Jag älskar min hund, och efter föreläsningen har en stor tyngd lyfts från mina axlar när det gäller honom. Antagligen visste jag inte ens själv hur mycket det tyngde mig, hela hans aggressivitetsbeteenden. Nu finns det hopp för honom, ljus i tunneln =)


LIVET

Livsmässigt känns det som om jag har ett flyt just nu, det går bra med utbildningarna, företaget tar sig sakta men säkert framåt och det känns som att det mesta flyter på. Baserat på tidigare historik är det nu det ska hända något för att vända uppochner på allt, när jag slappnar av, men jag vill inte - hör du det universum; ge mig mitt liv som jag vill ha det! Jag har ett mål, jag vet vad jag vill och det har vuxit de senaste veckorna. Jag har ett mål - jag ska nå dit. Så är det bara!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 16 juli 2013 23:51

Det var inte nyligen det blev bloggat... kan b;rja med att n'mna att mitt tr[dl;sa tangentbord inte har st;d f;r normala tre svenska vokalerna med prickar ;ver sig, trots att de finns bland tangenterna, liksom en del andra tecken. Misst'nker att det ...

Av Ida - 28 november 2012 13:49

Lite lagom trött i hjärnan, dags för lunch snart, men tänkte skriva lite innan - lika bra, annars glöms det bort.   I veckorna som varit har jag varit på två toppenföreläsningar om inlärning, vilket har resulterat i en mängd nya tankar, inspirati...

Av Ida - 14 oktober 2012 21:33

Hela hjärnan snurrar och jag måste medge att jag är lite mer än måttligt trött efter att ha spenderat nästan en vecka med hundrelaterade påhitt, och innan dess jobbat jag vet inte hur många dagar i rad, suttit ex antal timmar i bilen till och från Gö...

Av Ida - 30 augusti 2012 21:02

Lurvboll och jag är för tillfället nere i Göteborg på kurs, vi (eller snarare jag, han är mitt pillobjekt) ska bli hundmassör. Tyckte inte att jag hade tillräckligt att göra innan... men kul är det iallafall, huvudet snurrar av info, Tysse tycker att...

Av Ida - 11 augusti 2012 02:22

Länge sen sist, mycket som hänt, både bra och dåligt. Orkar inte gå igenom allt - klockan är över 2 och jag bloggar mest för att testa surfplattan som bas. Jag är en väldigt stolt matte just nu. Tysse har skött sig superduktigt mycket, dels på mam...

Ovido - Quiz & Flashcards