Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Livet blir aldrig som man tänkt sig

Av Ida - 28 december 2011 16:20

När jag var liten hade jag en väldigt enkel framtidsplan. Jag skulle gå ut gymnasiet, veta vad jag ville bli när det var dags och plugga vidare till det, träffa en kille och bli störtkär. När jag var 22 skulle vi vara gifta eller sambos, jag skulle göra något jag trivdes med och tjäna bra på det, och jag skulle bli mamma. Enkelt.


Som 22åring idag ser verkligheten annorlunda ut;

Jag vet fortfarande inte säkert vad jag vill bli "när jag blir stor", även om jag pluggar hund och tycker det är vansinnigt roligt och intressant. Jobbar inom omsorgen och överlever, det är iallafall en inkomst. Älskar ledsagardelen.


Har inga barn men vill fortfarande ha en dotter, Ronja, efter Ronja Rövardotter. Har en hund som jag älskar över allt annat.


Är mitt uppe i att avsluta ett nästan två-årigt förhållande med en pojkvän som älskar mig men inte vill låta mig gå, fastän jag mår dåligt av att stanna. Vi var förlovade majoriteten av tiden. Men ett förhållande består av två människor som ska älska och stötta varandra, och utvecklas tillsammans. Det går inte ut på att en person ska tvinga sig att stanna när det finns noll utrymme för att växa som ett par, och allt handlar om hans framtid. Jag vill ha en relation där vi växer tillsammans, skapar ett liv tillsammans, inte en tillvaro där jag anpassar mig till någon annans förutbestämda plan och bara lever för att stötta den.


Vad håller jag på med? Svaret är att jag väljer mig och min framtid över honom och hans luftslott. Jag vet vad jag gör och jag vet att det är rätt, även om det är jobbigt. Det finns ett trygghetsnätverk och jag har stöd från flera håll, men det betyder inte att det blir lättare, eller minskar klumpen i magen. Speciellt när jag vet vad jag gör mot honom, efter att ha varit i andra änden tidigare.


Det gör bara att min framtid ser ljusare ut, på andra sidan molnen. Jag tar kontroll över mitt eget livståg.

 
 
Ingen bild

Maria med Puzzel

28 december 2011 18:38

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 16 juli 2013 23:51

Det var inte nyligen det blev bloggat... kan b;rja med att n'mna att mitt tr[dl;sa tangentbord inte har st;d f;r normala tre svenska vokalerna med prickar ;ver sig, trots att de finns bland tangenterna, liksom en del andra tecken. Misst'nker att det ...

Av Ida - 23 mars 2013 19:31

Uj, nu har jag inte skrivit på länge... tar saker en och en.   OPERATIONEN Tysse har opererat bort en tå på ena framtassen pga misstänkt tumör, vilket fortfarande inte bekräftats ("det tar ca 3 veckor innan provsvaren kommer... det tar ca 5 vec...

Av Ida - 28 november 2012 13:49

Lite lagom trött i hjärnan, dags för lunch snart, men tänkte skriva lite innan - lika bra, annars glöms det bort.   I veckorna som varit har jag varit på två toppenföreläsningar om inlärning, vilket har resulterat i en mängd nya tankar, inspirati...

Av Ida - 14 oktober 2012 21:33

Hela hjärnan snurrar och jag måste medge att jag är lite mer än måttligt trött efter att ha spenderat nästan en vecka med hundrelaterade påhitt, och innan dess jobbat jag vet inte hur många dagar i rad, suttit ex antal timmar i bilen till och från Gö...

Av Ida - 30 augusti 2012 21:02

Lurvboll och jag är för tillfället nere i Göteborg på kurs, vi (eller snarare jag, han är mitt pillobjekt) ska bli hundmassör. Tyckte inte att jag hade tillräckligt att göra innan... men kul är det iallafall, huvudet snurrar av info, Tysse tycker att...

Ovido - Quiz & Flashcards