Alla inlägg under augusti 2012

Av Ida - 30 augusti 2012 21:02

Lurvboll och jag är för tillfället nere i Göteborg på kurs, vi (eller snarare jag, han är mitt pillobjekt) ska bli hundmassör. Tyckte inte att jag hade tillräckligt att göra innan... men kul är det iallafall, huvudet snurrar av info, Tysse tycker att jag är jättejobbig som ska vara så närgången helt plötsligt och vi bor i ett litet mysigt rum på skolan och går upp tidigare än vad vi gjort på ett halvår - varje dag.


Idag är det torsdag, vi åkte ner i tisdags. Skönare att vara på plats vid starten onsdag morgon pigga och vakna tyckte jag. Istället för att stressa ner tidigt på morgonen, skyndade vi ner dagen innan. Infon jag fått var att vi skulle vara på plats senast någon gång mellan 19.30-20.00 för att komma in. Smarta jag kollade hitta.se som talade om att det skulle ta ca 5 timmar att åka ner, så jag la på lite till tid för att ha myspys på vägen. Tjoflöjt, vi blev sena hemifrån och var tvungna att stanna för att köpa bananer på vägen, så det blev lite bråttom. Sen hjälpte det inte att upptäcka att majoriteten av sträckan vi körde är 120 på motorvägen. Grönsaken (bilen) gör cirkus 110, sen är det tveksamt om den rullar eller är på väg att lyfta alternativt skaka sönder.


Hursomhaver, efter att ha kört lite fel (#"¤%"¤%&"!¤!" GPS) och tagit en extra tur i själva staden ankom vi målet 19.24 Och det var stängt och tillbommat i lokalen, totalt öken på folk. Efter tio djupa andetag och lite tankar på vad en vän brukar säga om att allt löser sig och att det inte är någon idé att stressa, drog privatdetektiv Idur igång sin utredning och geniet som kom på internet i telefonen borde på medalj. In på hemsidan och skriva ner alla namnen på personal och sen hej gula sidorna. Jag tror jag ringde halva Göteborg innan jag fick tag i någon, och det finns nog en hel del förvirrade människor ute i staden som fått konstiga meddelanden på sina telefoner. Vi kom iallafall in efter cirkus en timme, installerade oss snabbt och sov gott till morgonen därpå i sällskap med en mygga.



Idag har jag konstaterat 3 saker, eller snarare 4.
1. Jag har en blyg hund som inte kan göra ifrån sig om han inte får sitta i ett buskage med kopplet snott runt ett litet träd. Skrattade rejält när han snurrade runt och slog rumpan i nyponbuskar, men snurra skulle han...

2. Del två av kvällspromenaden involverade en väldigt pigg vovve som hade ett tydligt mål och av nyfikenhet fick han leda vägen. Föga förvånande hamnade vi vid grannbyggnaden som råkar vara Pågens fabrik där de bakar bröd och bullar, som alltså luktar väldigt gott. Tysses plan var att storma fabriken men jag tyckte att vi var lite underbemannade för det.

3. Det är väldigt intressant att knyta ett akupressurbälte på en hund. Blått är fint på Tysse, men han brydde sig knappt.

4. Imorn blir en bra dag - vi åker hem och sover egen säng med katter och utan surrande avfuktare. Lokalen hade översvämning så det står en maskin och brummar samt långa plastpåserör är utlagda överallt och Tysse lyfter fortfarande inte på fötterna, utan snubblar igenom den istället. Än så länge har de hållit...


Aufwienerschnitzel

Av Ida - 11 augusti 2012 02:22

Länge sen sist, mycket som hänt, både bra och dåligt. Orkar inte gå igenom allt - klockan är över 2 och jag bloggar mest för att testa surfplattan som bas.

Jag är en väldigt stolt matte just nu. Tysse har skött sig superduktigt mycket, dels på mammas 50årsfest där han var en lydig ängel med tassar och svans och charmade alla, dels när vi satt och tittade på rådjur som lekte och jagade varandra. Som närmast var det kanske 2-3m mellan oss och dem, men lunkentuss sa inte ett pip, bara tittade med tefatsögon och parabolöron. Han drömmer nu förresten; jag hör honom springa i korgen. Min älskade tokpelle, vet inte vad jag skulle göra utan honom. Jag har några få varelser som jag kan säga "jag älskar dig" till utan problem och verkligen mena det och han är nummer 1 på den listan.

Mycket om i mitt liv just nu; omtänksamhet, omstrukturerande, omformning, omprioriteringar, omfördelning, omorganisering, omplanering, omtänk, omvärderingar. Massa nyttigheter. Jag är ganska glad och mår ganska bra, men viktigast är att själen mår bra :-) ok, allt är inte som jag skulle vilja just nu, men bra saker kommer till den som väntar i sin tid - precis när det är rätt stund för det. Roligt nog står tvserien charmed för mycket av mitt nuvarande sinnestillstånd, men strunt samma så länge det blir rätt.

Tysse och jag ska gå kantarellsöksinstruktör snart, och börja hundmassör i göteborg, förutom hundpsykologen i stockholm. Mycket skola blir det men uj vad jag älskar att lära mig mer om hundar!

Ovido - Quiz & Flashcards