Alla inlägg under oktober 2012

Av Ida - 14 oktober 2012 21:33

Hela hjärnan snurrar och jag måste medge att jag är lite mer än måttligt trött efter att ha spenderat nästan en vecka med hundrelaterade påhitt, och innan dess jobbat jag vet inte hur många dagar i rad, suttit ex antal timmar i bilen till och från Göteborg... osv. Men det är kul och lärorikt att plugga hund, och jag älskar varje minut av det! Vare sig det är hundmassör i Gbg, valp till problemhund-seminarie i Årsta eller problemhundskonsultutbildning i Stockholm.


När det gäller vistelsen söderut flöt allt på den här gången. Vi (jag) hittade inte lurvbollens säkerhetsbälte och blev lite stressad eftersom vi skulle möta upp en tjej med två råttor som skulle lifta med oss. Resultatet blev att en hel del saker glömdes hemma, somliga viktiga, andra ersättningsbara. Men vi överlevde, och råttorna lämnades av hos sin nya ägare utan problem. Vi kom till skolan i tid och "checkade in" utan problem. Själva kursen var topp, det känns att lite nervositet kring att klämma och känna på andras hundar börjar släppa, och att jag faktiskt känner skillnad mellan saker. Tysse skötte sig superbt hela tiden, lite övertrött småbarn sista dagen på eftermiddagen, men det är förståeligt. Jag är så stolt över min lunkentuss, vilka framsteg han gjort. Speciellt om jag tänker tillbaka på hur han var tidigare...


Helgens seminarie var intressant, med föreläsningar av Per Jensen, Pia Myrseth och Curt Blixt med onstage-träning med Cilla = väldigt lärorikt. Vissa saker kände jag igen sen tidigare medan andra var helt nya. Fick lite projekthundar på köpet idag (yay!) och förstod ÄNTLIGEN (efter flera tappra försök tidigare) när motbetingning (att ändra obehagskänslan i en hund för ett objekt till en positiv känsla) går över i skvaller ("matte det går en hund där så jag tittar på dig istället - ge mig godis."). Ibland kan det ta 4 olika personer och 4 olika förklaringar innan poletten trillar ner.


Lyckades även med mästerstycket att klippa två av Tysses klor ikväll (all heder åt Maria för tipset om att vänja in klotången) men vill inte gå till överdrift genom att köra fler med tanke på att jag inte fått klippa dem alls tidigare, och att det då blivit Stockholms blodbad i hela huset ungefär... men det härliga var att första gången var det 3e tassen som jag pillade på med klotången och jag fick klippa 4e utan problem, sen bad han om en tuggpinne till och att klippa en gång till för att få den. Då var det 2a tassen och jag fick klämma åt om 2 till utan att klippa *STOR segergest*. Nu har jag två saker jag kan leva på hela året som är resultat av Tysse. (kloklippning och att han satt knäpptyst vid midsommar om jag minns rätt och tittade på rådjur som sprang och lekte riktigt nära. stolt matte!)


Om ca 8h & 30min är jag ett år äldre. Men jag ser faktiskt mer fram emot skolan. Ska testa ta bilen imorn, får se hur det går... vi brukar åka kollektivt, men nu är både ufot och jag trötta sen tidigare och herr "jag beter mig som ett övertrött småbarn när jag är trött" behöver nog bilen. Jag med, för mitt tålamods och mina nervers skull vid hemfärd =P På torsdag ska vi vila ut, då kommer Emlem och vi ska lulla i skogen - gott! Sen är det jobb igen =/


Tjillevippen!

Ovido - Quiz & Flashcards